9 شغل جذاب دنیای IT در سال 1400
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ تاریخ انتشار

برای آن‌که بتوانید شناخت دقیقی در ارتباط با مشاغل پرطرفدار سال 1400 داشته باشید تصمیم گرفتیم با مدیران منابع استخدامی و مدیران اجرایی سازمان‌ها گفت‌وگویی داشته باشیم و پیش‌بینی آن‌ها در ارتباط با مشاغل نوظهور سال جدید را جویا شویم. اگر از کاری که انجام می‌دهید خسته شده‌اید  یا احساس می‌کنید پیشرفت شغلی قابل توجهی نداشته‌اید ممکن است شغل شما در معرض نابودی قرار داشته باشد و برعکس اگر تصور می‌کنید در شغل خود نکات جدیدی را یاد می‌گیرید به معنای آن است که شغل شما در دنیای فناوری اططلاعات جایگاه خوبی دارد.در این مقاله با چند مورد از مشغل روبه افول و روبه رشد دنیای فناوری آشنا می‌شوید که انتظار می‌رود در چند سال آینده تغییرات گسترده‌ای را تجربه کنند.

متخصصان چند ابری

کالب هیلی بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Sensu پیشنهاد می‌دهد شرکت‌هایی که از محیط‌های ابری ترکیبی استفاده می‌کنند به فکر تغییرات بنیادینی در ارتباط با مشاغل ابری باشند. هیلی می‌گوید : «واقعیت این است که سامانه‌ها به سمت همگرایی و یکپارچه‌سازی هستند و به همین دلیل زیرساخت‌ها به سمت پیچیده‌تر شدن در حرکت هستند و این به این معنا است که کسب‌وکارها به افراد متخصصی نیاز دارند که مهارت کافی در ارتباط با اتصال سامانه‌ها و مدیریت آن‌ها را داشته باشند.» حتا رهبران فناوری‌های ابرمحور نیز بر این باور هستند که هیچ ابزار و راه‌حل یکپارچه‌ای برای غلبه بر این مشکل وجود ندارد. شما هنوز هم به ابزارهای مناسبی برای اینکار نیاز دارید و به دلیل اینکه ابزارها و راه‌حل‌ها به‌طور فزاینده‌ای در حال حرکت به سمت ابر هستند و از سویی دیگر این ابزارها به سمت راه‌های مبتنی بر چند فروشنده ابری در حال حرکت هستند بنابراین باید به دنبال یکپارچه‌سازی ابر باشید تا فناوری‌ها به بهترین شکل با یکدیگر ترکیب شوند. 

دانشمند داده‌ها و مهندس داده‌ها

برخی معتقدند که رشد علم داده‌ها و یادگیری ماشین باعث خواهد شد موقعیت‌های کاری جدیدی به وجود آیند که باعث می‌شود کارها به شکل دقیق‌تری انجام شود.

 آلوارو اولییرا، معاون بخش استعدادیابی شرکت Toptal می‌گوید: «واقعیت این است که شرکت‌ها به تدریج با قدرت داده‌ها و مشاغلی نظیر علم داده‌ها در حال آشنایی هستند.  همین موضوع باعث می‌شود که نقش‌های متعددی به جای یک نقش واحد به دنیای فناوری اطلاعات وارد شوند. به طور مثال، مهندسان داده که آشنایی بیشتری با علوم کامپیوتر دارند و دانشمندان داده که برای داده‌های به ظاهر غیر قابل فهم معانی خاصی را متصور می‌شوند که شاید پس زمینه زیادی در ارتباط با علوم کامپیوتر ندارند از مشاغل پر مخاطب سال‌های آتی هستند. واقعیت این است که امروزه به سختی می‌توان دانشمندان علم داده‌ها، تحلیل‌گران و مدل‌سازان متبحر را پیدا کرد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی بازار کار این متخصصان خوب باشد علم داده‌ها پیچیده‌تر، گسترده‌تر و فراگیرتر از گذشته شده است و به همین دلیل به سختی این امکان فراهم است که فردی بتواند به تنهایی تمام علوم مرتباط با داده‌ها را بیاموزد. افرادی که در مسیرهایی نظیر  تحلیل‌گر، مدل‌ساز آماری یا مدل‌ساز آماری گام بردارند دست کم یک یا دو موقعیت شغلی جذاب را پیدا می‌کنند، بر همین اساس ایده بدی نیست که به فکر یادگیری مهارت‌های مرتبط با علم داده‌ها باشید.» 

علی قدسی، مدیرعامل و بنیان‌گذار Databricks عنوان شغلی مهندس یادگیری ماشین را به گونه دیگری توصیف می‌کند و آن‌را "کارگردانی بین مهندس داده و دانشمند داده" می‌نامد. شرکت‌هایی که به دنبال مهندسین یادگیری ماشین هستند، معمولاً کسی را می‌خواهند که در ارتباط با جنبه‌های علم داده در یادگیری ماشین دانش کافی داشته باشد و در عین حال در زمینه ساخت و راه‌اندازی سیستم‌ها مهارت داشته باشد. شرکت‌هایی که این افراد را استخدام می‌کنند یک قدم از سایرین جلوتر هستند، زیرا در زمینه پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز پروژه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین عملکرد بهتری نسبت به سایرین دارند. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که در ارتباط با پروژه‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی مسئله مهم زمان است. کن آندرهیل، مربی ارشد Cybrary می‌گوید: «استخدام‌کنندگان و مدیران استخدام همواره در پر کردن این موقعیت‌های شغلی با مشکل جدی روبرو هستند.

فقدان کاندیداهای واجد شرایط برای این نقش‌ها همواره احساس می‌شود. موسسات آموزشی در تلاش هستند تا این شکاف را پر کنند و در عین حال سایت‌های آنلاین نظیر Cybrary ، Udacity ، Coursera نیز سعی در کاهش این شکاف دارند، اما برای درک کامل پیچیدگی‌های موجود در حوزه‌ها به صرف زمان قابل توجهی نیاز است». 

روباتیک و مهندسی رمزارزها

جان بارت یکی از شرکای تجاری شرکت ON Partners که عمدتا به دلیل نقش‌های برجسته حوزه فناوری نظیر مدیر ارشد امنیت شناخته می‌شود بر این باور است که در چند سال آینده تقاضا برای مشاغلی نظیر مهندسی رباتیک و مهندسی ارزهای رمزپایه افزایش پیدا خواهد کرد. CISOها با تقاضای زیادی روبرو شده‌اند و از این‌رو بازار با این عنوان شغلی تقریبا اشباع شده است. با این حال، پر کردن نقش‌های جدید با دشواری زیادی همراه است. به عنوان مثال، تخصص‌های مرتبط با مهندسی رباتیک باید در ارتباط با توسعه و تولید تجهیزات اتوماتیک، [ماشین به ماشین]، عملیات تولید و هوش مصنوعی آگاهی داشته باشند. در همین حال افرادی که دوست دارند در زمینه رمزارزها به فعالیت اشتغال داشته باشند باید تجربه دست اولی در این زمینه و به ویژه مقررات ضد پولشویی داشته باشند. در ارتباط با این دو عنوان شغلی بازار به شدت به وجود چنین افرادی نیاز دارد. 

معمار شبکه

کاسی پایک، معاون ارشد خدمات مشتری در شرکت Cielo می‌گوید: «معماران و مدیران شبکه دو عنوان شغلی هستند که به سختی می‌توان افراد مناسب برای آن‌ها را پیدا کرد. هرچند از سال 2017 تاکنون متوجه تعداد افرادی که برای این عناوین شغلی رزومه ارسال می‌کنند روبه افزایش است، اما به سختی می‌توان افراد متخصص را پیدا کرد. شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در شبکه‌های مبتنی بر فناروی‌های جدیدتر روی آورده‌اند و این روند در دو سال گذشته شتاب بیشتری پیدا کرده و به همین دلیل فرصت‌های شغلی زیادی در این حوزه پیدا می‌شود. با این حال، بیشتر دواطلبان تمایل دارند در حوزه‌های خاصی از فناوری اطلاعات نظیر امنیت سایبری مشغول به کار شوند. به همین دلیل ما شاهد هستیم که بیشتر افرادی که به دنبال کار در دنیای فناوری اطلاعات هستند تکنسین‌ها و مهندسانی هستند که اطلاعات خوبی در حوزه فناوری اطلاعات دارند، اما در زمینه معمار شبکه دانش کافی ندارند.»

مهندس فول‌استک

کاربران وب به‌طور فزاینده‌ای خواستار تجربه کاربر بهتری هستند، به‌طوری که از برنامه‌های وب‌محور همانند برنامه‌های دسکتاپ استفاده کنند، همین موضوع باعث شده تا بازار به دنبال جذب بیشتر توسعه‌دهندگان فرانت‌اند و بک‌اند باشد. هرچند شرکت‌ها در آرزوی آن هستند تا به جای این افراد مهندسان فول‌استکی را استخدام کنند که مهارت‌های هر دو گروه را داشته باشند. 

گوتام آگراوال، مدیر ارشد مدیریت محصول در Sencha می‌گوید: «فناوری‌هایی مانند برنامه‌های وب پیشرونده، تجربه وب را به سیستم‌عامل‌های تلفن همراه نزدیک می‌کنند و طولی نمی‌کشد که وب به انتخاب اول و آخر شرکت‌ها تبدیل خواهد شد. هرچند برخی از سازمان‌ها ترجیح می‌دهند از رویکرد توسعه چندسکویی بهره ببرند.» کندیس مورفی، مدیر استخدام فناوری اطلاعات در گروه آدیسون می‌گوید: «آشنایی با سیستم‌عامل‌های منبع باز بسیار مهم است. روندهای بزرگ‌تر دنیای فناوری به سمت توسعه منبع باز در حال حرکت هستند. این روند باعث می‌شود تا شرکت‌هایی که برای سالیان متمادی هزینه‌های زیادی را برای استفاده از سیستم‌عامل‌های سنتی پرداخت می‌کردند به سمت سیستم‌عامل‌های منبع باز بروند.»

هوش مصنوعی و مهندس یادگیری عمیق

همان‌گونه که اشاره شد، هوش مصنوعی سرعت کار ما در پردازش حجم عظیمی از داده‌ها را افزایش داده بینش عملی‌ دقیق‌تری در اختیار ما قرار داده است. علاقه شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان به حوزه‌هایی نظیر خودکارسازی و رانندگی خودمختار روبه افزایش است. این حرف به معنای آن است که شرکت‌ها به سختی قادر به پیدا کردن مهندسان با تجربه یادگیری عمیق خواهند بود. ساببو راما، مدیرعامل Bitfusion می‌گوید: «امروزه تقاضای زیادی برای هوش مصنوعی و کارهای مرتبط با یادگیری عمیق کمی محدود است، اما افراد شاغل در این حوزه حقوق بسیار خوبی دریافت می‌کنند که گاهی اوقات فراتر از انتظار است. همین موضوع نشان می‌دهد که این حوزه آینده درخشانی دارد.» 

و اگر در فکر سرمایه‌گذاری در یک حوزه رو به رشد هستید مطمئن باشید تا چند وقت دیگر تقاضا برای مهندسان هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق رو به افزایش خواهد نهاد. ویلانوستر می‌گوید: «با تمرکز شدید بر تجزیه و تحلیل پیشگویانه، یادگیری عمیق، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی این موقعیت‌ها در سال‌های آینده مهم خواهند بود.» 

اگر می‌خواهید خود را متمایز از دیگران کنید، در جست‌وجوی راه‌حل‌هایی باشید که بر مبنای یادگیری عمیق ارائه می‌شوند. به ویژه اگر بتوانید مدل‌هایی را پیاده‌سازی کنید که برای آموزش آن‌ها به حجم عظیمی از داده‌ها نیاز نداشته باشید. 

مهدی صمدی، مدیر CT از Solvvy  می‌گوید: «در مقطع فعلی هنوز مجبور به استفاده از مدل‌های یادگیری ماشینی هستیم که برای آموزش آن‌ها به حجم انبوهی از داده‌ها نیاز داریم، اما در واقعیت به مقدار محدودی از داده‌ها دسترسی داریم. در حال حاضر رویکرد فوق در ارتباط با طیف محدودی از برنامه‌های هوشمند عملکرد خوبی دارد، اما راه‌حل ایده‌آل این است که به فکر ساخت مدل‌های قوی‌تر در حوزه یادگیری ماشین باشیم که بتوانند بر مبنای داده‌های محدود یاد بگیرند. بر همین اساس باید به دنبال ساخت الگوریتم‌هایی باشیم که فرآیند یادگیری را انتقال دهند، از داده‌های موجود در حوزه‌های دیگر یاد بگیرند تا بتوانند در یک حوزه جدید عملکرد خوبی داشته باشند.»

تحلیل‌گر امنیتی

جف فریس، مدیر عملیات امنیت سایبری Global Executive Solutions Group می‌گوید: «شرکت‌ها چنان نگران نقض امنیت سایبری هستند، زیرا ممکن است برای هر حادثه میلیون‌ها دلار هزینه متحمل شوند، همین موضوع باعث می‌شود تا شاهد شکل‌گیری مشاغل بازتر بیشتری در آینده باشیم. در ایالات متحده، تخمین زده می‌شود که 2 میلیون موقعیت تا سال 2020 پر نشده باقی بمانند. با تلاش برای استخدام استعدادهایی در زمینه امنیت سایبری، سازمان‌ها سعی می‌کنند از خود در برابر هک، نقض داده‌ها و حملات باج‌افزار محافظت کنند. تحلیل‌گران امنیتی باید مهارت‌های گسترده‌ و عمیقی در این حوزه داشته باشند تا بتوانند در حوزه‌های مختلف امنیت کار کنند. آن‌ها باید توانایی حل مسئله و تفکر استراتژیک داشته باشند و دورنمایی در ارتباط با امنیت سایبری ارائه کنند و در عین حالت قادر به تعامل با سهام‌داران و اعضای هیئت مدیره باشند.»

مهندس اینترنت اشیا

دستگاه‌های اینترنت اشیا تولید شده توسط شرکت‌ها پیوسته در حال تولید داده‌ها هستند و شرکت‌ها با چالش طاقت‌فرسایی در ارتباط با پردازش داده‌ها روبر هستند، به ویژه آن‌که بخش عمده‌ای از این داده‌ها بدون ساختار هستند و شرکت‌ها می‌خواهند راه‌هایی برای جمع‌آوری و درک به موقع این اطلاعات پیدا کنند. دینو گریگوراکاکیس، معاون استخدام در Randstad می‌گوید: «اینترنت اشیا مکانی است که دنیای فناوری در آن مکان در حال پیشرفت است. کار به عنوان یک مهندس اینترنت اشیا فرصت‌های زیادی در اختیار افراد قرار می‌دهد. جالب آن‌که مهندسان اینترنت اشیا این شانس را دارند تا از راه دور برای شرکت‌ها کار کنند.» 

توسعه‌دهنده واقعیت مجازی و افزوده 

آیمن سید‌، مدیر ارشد محصولات CA Technologies می‌گوید: «فرصت‌های روبه رشدی در ارتباط با واقعیت مجازی، شبیه‌سازی و واقعیت وجود دارد که نشان می‌دهد فرصت‌های شغلی آینده‌داری پیش‌روی توسعه‌دهندگان AR و VR وجود دارد، به ویژه در ارتباط با توسعه و امنیت. سید می‌گوید: «موج بعدی به‌کارگیری این فناوری‌های نوین در ارتباط با برنامه‌های هماهنگ‌کننده، امنیت سیستم‌ها و مراکز داده است. شرکت‌ها با استفاده از این فناوری‌های نوین قادر به صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌ها هستند  در حقیقت، گارتنر در سال 2020 میلادی پیش‌بینی کرد، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نزدیک به 20 درصد استراتژی تحول دیجیتال شرکت‌ها را رقم خواهند زد. Scott Chasin مدیر اسبق McAfee و مدیرعامل فعلی ProtectWise امنیت سایبری مبتنی بر VR را راهکاری برای شناسایی بهتر تهدیدها و روشی جدید برای جذب تحلیل‌گران امنیتی که مسلط به مهارت‌های مختلف هستند معرفی می‌کند. Chasin كه شركت او در حال توسعه یك برنامه امنیت سایبری مبتنی بر VR است بر این باور است که «تحلیل‌گران در پاسخگویی به حوادث و تشخیص ناهنجاریها بی نهایت موثرتر خواهند بود و بنگاه‌های اقتصادی بهتر می‌توانند با بهره‌گیری از نسل جدیدی از تحلیل‌گران كه به محیط‌های غنی از حس دسترسی دارند و در دنیای مجازی غوطه‌ور هستند، آسیب‌پذیری‌ها را شناسایی کنند.» 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg